Boeking/reservering

Wat heb ik nodig om een auto te huren?

Om de auto te boeken heeft u een debit- of creditcard nodig. Wanneer u de auto ophaalt moet u ervoor zorgen dat u het volgende bij u heeft:

  • Uw voucher/e-voucher, zodat u kunt laten zien dat u voor de auto heeft betaald.
  • De debit-/creditcard op naam van de hoofdbestuurder met daarop genoeg krediet voor het garanderen van de borgsom.
  • Elke bestuurder moet zijn/haar volledige en geldige rijbewijs meenemen en hij/zij moet minstens 12 maanden (maar vaak is dit zelfs 24 maanden) in het bezit zijn van het rijbewijs.
  • Het autoverhuurbedrijf heeft uw paspoort of identiteitskaart nodig om de auto mee te kunnen geven.

Het kan zijn dat bepaalde autoverhuurbedrijven andere eisen hebben. Daarom is het belangrijk dat u altijd de algemene voorwaarden die u op de huurlocatie ontvangt goed doorleest.

Hoe oud moet ik zijn om een auto te kunnen huren?

Bij de meeste autoverhuurbedrijven moeten bestuurders tussen de 21 en 70 jaar oud zijn. Als u of één van de andere bestuurders onder de 25 of boven de 70 jaar oud zijn kan het zijn dat u een extra toeslag moet betalen.

Kan ik ook een huurauto boeken voor iemand anders?

Ja, als deze persoon aan de eisen voldoet. Vul de gegevens van deze persoon in tijdens het boekingsproces.

Hoe vind ik de beste deal voor een huurauto?

Wij werken samen met alle grote internationale verhuurders (en vele kleinere lokale verhuurders) om u een breed aanbod van huurauto’s te brengen voor de beste prijzen. Hierdoor zijn wij in staat om voor u een goedkope deal voor een huurauto te vinden, op meer dan 49.000 locaties wereldwijd. Gebruik onze zoekmachine om prijzen te vergelijken en uw ideale huurauto te vinden voor een fantastische prijs.

Waar moet ik naar kijken wanneer ik een huurauto kies?
  • Ruimte: u geniet meer van de huurauto indien u er één kiest met genoeg ruimte voor zowel passagiers als bagage.
  • Brandstofbeleid: niet van plan om veel te rijden? Een vol-tot-vol brandstofbeleid kan u veel geld besparen.
  • Locatie: voor het gemak is het ophalen op een luchthaven het beste, maar het ophalen van de huurauto buiten de luchthaven met een shuttlebus kan veel goedkoper zijn.
Zijn alle toeslagen inbegrepen in de huurprijs?

De meeste van onze boekingen zijn inclusief diefstalbescherming, cascoschade vermindering (CDW), lokale belasting, luchthaventoeslag en wegenbelasting. U betaalt voor extra’s wanneer u de huurauto ophaalt, tezamen met eventuele kosten voor jonge bestuurders, extra bestuurders, of het ophalen en inleveren van de huurauto op verschillende locaties – maar wij zullen deze uitleggen voordat u de huurauto reserveert. Bovendien kan het meenemen van uw eigen autostoeltje of GPS een gemakkelijke manier zijn om de kosten te drukken. Lees de algemene huurvoorwaarden voor meer details over wat is inbegrepen in de prijs van een willekeurige auto die u op het oog heeft.

Ophalen, gebruiken en inleveren van je huurauto

Wat moet ik meenemen wanneer ik de auto ga ophalen?

Bij het ophalen moet de hoofdbestuurder een betaalkaart in zijn/haar naam hebben met voldoende middelen om het eigen risico/de borg te dekken en om te betalen voor lokale toeslagen, extra uitrusting en alles wat gekocht kan worden aan de balie. De hoofdbestuurder en alle bijkomende bestuurders moeten een volledig rijbewijs met hun naam hebben, samen met de voucher/e-voucher, die nadat uw boeking bevestigd was is verstuurd.

Wat zijn de rijbewijs verplichtingen?

Aan de balie moet elke bestuurder een rijbewijs tonen die langer dan een jaar in het bezit is (vaak zelfs twee jaar). Verlopen of voorlopige rijbewijzen worden niet geaccepteerd. Het baliepersoneel zal ook moeten kunnen controleren of u verkeersboetes of punten op uw rijbewijs heeft.  Als u een auto in het buitenland huurt, controleer dan alstublieft uw voucher om te zien of u een internationale rijvergunning nodig heeft (wordt ook wel internationaal rijbewijs genoemd, maar ‘vergunning’ is de juiste naam) naast uw nationale rijbewijs.

Zijn er nog eventuele toeslagen die ik ter plaatse moet betalen?

Terwijl autohurenbuitenland.be inclusive prijzen biedt, zijn er gelegenheden dat er toeslagen betaald moeten worden aan de balie van het autoverhuurbedrijf. Alle verplichte lokale kosten (geen extra’s) zullen duidelijk zichtbaar zijn tijdens het boekingsproces en op de huurdocumentatie. Alle lokale kosten moeten direct betaald worden aan het autoverhuurbedrijf op het moment van het ondertekenen van de huurovereenkomst. Dit kunnen kosten zijn zoals:

  • Luchthaventoeslag – een luchthaventoeslag om bij te dragen aan de bouwfaciliteiten.
  • Wintertoeslag – om de kosten te dekken van extra uitrusting over de winterperiode.
  • Eventuele andere items die u kiest aan de balie.
Kan ik met de auto grenzen overschrijden?

Indien u van plan bent om de grens van het land waar u de auto heeft gehuurd over te gaan of naar eilanden binnen hetzelfde land wilt reizen is het nodig om minstens 7 dagen van tevoren contact met ons op te nemen. Er kunnen restricties van toepassing zijn in bepaalde landen en het kan zijn dat wij de verhuurder hierover moeten inlichten. In sommige gevallen kan het verplicht zijn om ter plaatse een aanvullende verzekering te kopen die ook ter plaatse betaald dient te worden. Ons team zal u inlichten indien dit voor u het geval is.

Let op: het is niet mogelijk om een internationale enkele reis-huur vanuit het Verenigd Koninkrijk te doen.

Wat moet ik doen wanneer ik mijn auto ophaal?

Neem een aantal minuten de tijd om vertrouwd te raken met de auto voordat u de verhuurlocatie verlaat. Controleer de koplampen, alarmlichten, ruitenwissers, de sloten, het reservewiel etc. en loop uw huurauto na met een medewerker voordat u de weg opgaat.
Wees er zeker van dat eventuele krassen, deuken etc. genoteerd zijn en maak er melding van zodat er geen verwarring ontstaat over de staat van de auto bij het inleveren. Het kan handig zijn om foto’s van de huurauto te maken bij het ophalen en dit te herhalen bij het inleveren.

Waarom moet ik lokaal een huurcontract ondertekenen?

De partner waarmee wij samenwerken opereert als bemiddelaar in autoverhuur en boekingen die via ons worden gemaakt zijn onderhevig aan hun Algemene Voorwaarden.
Deze voorwaarden omvatten uw overeenkomst met ons, worden samen met uw huurdocumentatie verstrekt en zijn ook op onze partner hun website te vinden.
De daadwerkelijke huur van uw auto is onderworpen aan de wetgeving van het land waar de auto aan u is overhandigd en om deze reden bent u verplicht om een huurcontract te ondertekenen voor het verhuurbedrijf. U moet zeker weten dat u de algemene voorwaarden van het contract goed begrijpt en dat u het eens bent met de voorwaarden.

Hoe kan ik extra kosten voorkomen bij het inleveren van de auto?

Het is van belang dat u de huurauto op de aangegeven tijd en datum zoals staat aangegeven op uw voucher inlevert om kosten voor extra uren en/of dagen te voorkomen. Lees uw huurcontract goed na voor informatie omtrent de tarieven voor extra uren/ dagen.

Wat moet ik doen als de auto pech heeft of als ik betrokken ben bij een ongeluk?

In het geval van pech/een ongeval of mechanische problemen moet u onmiddelijk het verhuurbedrijf bellen. Het verhuurbedrijf moet toestemming geven voor reparaties of vervangende auto’s. Bewaar kopiën van alle relevante documentatie waarvoor u gevraagd wordt om deze te ondertekenen. Dit kan benodigd zijn indien u het wenst om een claim te maken. Voor ongevallen een rapport van de politie en een ongevallenformulier van de locatie is benodigd.

Ik heb mijn huurauto eerder ingeleverd - kan ik een vergoeding krijgen?

Onze prijzen zijn gebaseerd op de ophaal- en inlevertijden en data waarmee u tijdens het boeken heeft ingestemd. Indien u uw auto later ophaalt of eerder terugbrengt krijgt u geen vergoeding voor ongebruikte tijd.

Waarom zijn er kosten in rekening gebracht door het autoverhuurbedrijf?

Er kunnen verschillende redenen zijn voor lokale kosten, inclusief maar niet beperkt tot: hervullingskosten, extra verzoeken, (parkeer)boetes en schade aan de auto.
Uw documentatie van het verhuurbedrijf dient deze toeslagen aan te geven.

Moet ik een borg achterlaten bij het ophalen van mijn auto?

Ja. Bij het ophalen van de auto zal het baliepersoneel u verzoeken om een borg achter te laten voor het geval dat de auto beschadigd raakt of gestolen wordt gedurende uw huurperiode. Het bedrag van de borg zal tijdelijk geblokkeerd/afgeschreven worden van de credit-/debitcard van de hoofdbestuurder en zal worden vastgehouden gedurende de huurperiode.
Zolang u de auto onbeschadigd terugbrengt aan het einde van de huurperiode zal het bedrag van de borg binnen zeven werkdagen gedeblokkeerd/teruggestort worden.
Indien de kaart van de hoofdbestuurder niet genoeg middelen beschikbaar heeft om de borg te garanderen kan het zijn dat u de auto niet mee kunt nemen – of het baliepersoneel zal vereisen dat u een extra dekking van hun aanschaft.
Dit is standaard bij alle autoverhuurbedrijven.

Verzekeringen

Welke verzekeringen zijn er bij mijn boeking inbegrepen?

Alle huurauto’s moeten cascoschade vermindering (CDW) en diefstalbescherming (TP) hebben. Beide dekkingen zullen of:

  • inclusief zijn in het pakket, of
  • gekocht kunnen worden van het autoverhuurbedrijf, of
  • verstrekt worden door het creditcardbedrijf van de klant.

Het type van de dekking zal afhangen van het autoverhuurbedrijf en de locatie; maar het zal duidelijk zichtbaar zijn in de Algemene Voorwaarden tijdens het boekingsproces, en tevens op de bevestigingsvoucher.

Wat is een diefstalbescherming?

Diefstalbescherming (TP) beperkt de aansprakelijkheid van de bestuurder indien de auto wordt gestolen of indien er schade aan de huurauto is door diefstal of poging tot diefstal en is onderhevig aan de Algemene Voorwaarden. Het maximale bedrag dat wordt vergoed is gelijk aan het eigen risicobedrag. Daarnaast dekt TP geen persoonlijke bezittingen aangezien deze worden gedekt door uw reisverzekering of uw inboedelverzekering.

Wat is cascoschade vermindering?

Cascoschade vermindering (CDW) beperkt de bestuurders verantwoordelijkheid in het geval dat de huurauto is beschadigd, onderworpen aan de voorwaarden van de huurovereenkomst.
Dit betekent dat de auto waarin u rijdt gedekt is – maar, er is bijna altijd een eigen risico en in de meeste bestemmingen zijn er uitzonderingen aan uw dekking. Onderdelen zoals windschermen, banden, onderstel, vervangende sloten, vervangende sleutels en sleepkosten zijn meestal niet gedekt door de CDW. Controleer alstublieft uw bevestigingsvoucher onder ‘wat is inclusief’.

Wat is een eigen risico?

Het eigen risico is het maximumbedrag wat u zult moeten betalen indien bepaalde dingen verkeerd gaan gedurende de huurperiode. In de meeste gevallen zal het baliepersoneel het verschuldigde bedrag achterhouden van de borg die u achter laat bij het ophalen van de auto.

  • ‘Eigen risico schade’ (ook wel ‘eigen risico CDW’ genoemd) is het maximumbedrag wat u zult moeten betalen bij schade aan de carrosserie van de auto.
  • ‘Eigen risico diefstal’ is het maximumbedrag wat u zult moeten betalen om de auto te repareren of te vervangen in het geval dat de auto gestolen wordt – of beschadigd in een poging tot diefstal.

Dus indien uw eigen risico voor schade 400 euro was en u de auto inlevert met 1.000 euro schade aan de carrosserie, zult u 400 euro hoeven te betalen – het CDW beleid van de auto zal de overige 600 euro betalen.

Welke extra dekking kan ik kopen van het baliepersoneel?

Verschillende autoverhuurbedrijven verkopen verschillende soorten dekking, maar de meest voorkomende is de super cascoschade vermindering (SCDW). Afhankelijk van het bedrijf, kan het SCDW beleid:

  • onderdelen dekken van de auto die niet onder de standaard cascoschade vermindering van het bedrijf vallen (bijvoorbeeld ramen en banden)
  • het eigen risico verminderen – het maximum bedrag verlagen wat u zult moeten betalen indien u een onderdeel die niet gedekt is door de bescherming van de auto beschadigt.
  • het eigen risico verwijderen, zodat u geen borg achter hoeft te laten bij het ophalen van de auto – en niet hoeft te betalen voor onderdelen gedekt door de bescherming van de auto.
Waar kan ik details van de bescherming/dekking van de auto vinden?

Zorg ervoor dat u de Algemene Voorwaarden van de dekking die u krijgt goed doorleest voordat u de huurovereenkomst tekent, zo weet u precies wat er niet onder de dekking valt en wat het maximale vergoedingsbedrag is.
Normaal gesproken vallen onderdelen zoals voorruiten, glaswerk, wielen, banden, chassis, interieur, persoonlijke eigendommen, sleepkosten, off-road rijden en ‘extra materialen’ die u van het autoverhuurbedrijf huurt, zoals GPS-apparaten of autostoeltjes, niet onder de dekking.
Uw dekking zal ongeldig worden verklaard wanneer schade door ongepast rijgedrag, fouten bij het hervullen van de brandstoftank en het niet naleven van de voorwaarden van de huurovereenkomst (bijvoorbeeld wanneer u onder invloed van alcohol of drugs rijdt).